ByznysMonetizace a marketing přes WiFi

https://smart1.cz/wp-content/uploads/2021/02/monetizace_a_marketing_pres_wifi.jpg

Monetizace a marketing přes WiFi

Dnes si povíme něco o tom, jak ze současné nebo nové WiFi sítě vytěžit více, zahrnout do toho marketing, nebo jen vydělat nějaké peníze za poskytnutí WiFi hostům.

ANO nebo NE?

Je důležité na začátku zmínit, že každý podnik má jiné možnosti a také přístup, jak poskytuje WiFi svým hostům. Jinak s WiFi pracuje hotel, letiště, restaurace, obchodní centrum či soukromá firma. Např. soukromé firmě asi nebude dávat smysl zpoplatňovat WiFi hotspot svým hostům, nebo budovat nějaký marketing přes WiFi, její byznys bude někde jinde. Naopak u firmy může dávat smysl mít uvítací obrazovku (captiv portál) v pěkném designu a brandu, která se na zařízeních zobrazí, když se host připojí k volné WiFi síti (bezpečnost a autentifikace není předmětem tohoto článku).

Marketing přes WiFi dává smysl.

Pokud patříte do kategorie, kde Vás navštěvují pravidelně noví hosté a zákazníci, např. letiště, restaurace, hotel apod., zde dává smysl s WiFi již více pracovat a nabídnout tak zákazníkům služby navíc, díky který si můžete zvýšit tržby. Ono to dnes není ani tak složité, jak to může vypadat.

Jsme připraveni?

Chcete-li tedy s WiFi pro hosty pohnout, budete k tomu potřebovat nějaké nástroje a technologie, které to umí. Pokud používáte profesionální WiFi, která umí rozdělit provoz, chová se jako jedna velká síť (roaming WiFi AP) a je určena pro náročné prostředí (např. Aruba Networks, HPE, Cisco, MERAKI, Ruckus, Ubiquiti, Mikrotik apod.) tak první krok máte za sebou.

Jakou strukturu má standardní profesionální síť? Mnoho profesionálních WiFi sítí vypadá tak, že část je určena pro vnitřní firemní účely a zaměstnance a další část je vyhrazena pro hosty. Důležité je zmínit, že sítě musí být bezpečně nastaveny a striktně odděleny, aby se nemíchal firemní a klientský provoz (hosté). Finále tedy vypadá tak, že zaměstnanci a firemní síť funguje v nějakém režimu a pro klientskou síť se nastaví jiný režim se zobrazením uvítací obrazovky (captiv portál), finálně tedy svítí do světa např. tři WiFi sítě: WiFi employees, WiFi services, FREE WiFi.

Monetizace nebo marketing?

Zde je nutné si říct, co od WiFi vlastně očekáváte? Chcete, aby WiFi pravidelně vydělávala nějaké peníze na provoz, nebo ji proměníte v marketingový nástroj? Žádná z těchto možností není špatná, jen se každá hodí do jiného prostředí a přinese jiné benefity. U letiště např. asi tolik nezáleží na marketingu, přece jen u letiště není tolik konkurence jako např. u hotelu, lidé prostě přilétají a odlétají. U tohoto odvětví bych tedy volil monetizaci ve formě předplatného (časově nebo objemem dat) případně jen uvítací obrazovku v barvách letiště (branding) a zobrazení nějaké relevantní reklamy (např. KFC na letišti Vám bude platit za reklamu).

U hotelu bych naopak využil možnosti moderního marketingu přes WiFi. V dnešní době zpoplatňovat WiFi v hotelích už nefrčí a naopak je potřeba se zaměřit na to, aby Vám síť dělala reklamu a přivedla další zákazníky. Z těch vyděláte totiž daleko více, než kdyby Vám každý host zaplatil 5 euro za internet, hlavně hosty nenaštvete, že po nich ještě něco chcete zaplatit.

Dle oboru tedy musíte sami zhodnotit, jaká cesta je pro Vás ta pravá.

Monetizace a zpoplatnění WiFi pro hosty

Jedno z hodně využívaných a časem prověřených řešení je služba od IAC-BOX.  IAC-BOX (Internet Access Control) nabízí různé formy monetizace a může být vhodná i pro Vás. Účtování za použití WiFi lze jednoduše provádět přes časové kupóny nebo kompletním napojením na PMS systém. Řešení nabízí historické statistiky přístupů s grafy, využití reklamy a také uchovává historická data v případě, že někdo využije veřejný HotSpot k nelegálním činnostem.

  • Plug&Play instalace a připojení uživatelů (není nutná instalace SW nebo konfigurace koncových zařízení)
  • Účtování na čas nebo objemem dat
  • Integrovaný Online Update, dálková správa a centrální management
  • Rozhraní pro více než 20 PMS systémů (Micros Fidelio, Protel, atd.), možnost externí autentifikace (HiMed, LDAP, Radius, atd.)
  • Integrovaný HTTP filtr škodlivého obsahu
  • Aplikační Firewall (možnost blokování jednotlivých aplikací a protokolů (Facebook, YouTube, Skype, atd.)

Využití WiFi jako marketingového nástroje

Toto je aktuálně hodně využívaná možnost, hlavně u restaurací, hotelů a nově dokonce i obcí.

Být vidět na internetu je dnes hodně důležité, zvláště pak na sociálních sítích. Zde představím zajímavou službu SmartWiFi, která je z naší dílny. Na nápad vytvořit tuto službu, která dělá marketing přes WiFi, nás přivedl jeden z našich zákazníků. Chtěl, aby mu jeho WiFi začala přinášet další zákazníky a více tak vydělat, aniž by WiFi přímo zpoplatnil jako v předchozím odstavci.

SmartWiFi zobrazí uvítací obrazovku pro hosty, když se připojí k vaší WiFi sítí. Funguje to tak, že pokud chce host internet, musí se přihlásit přes facebook, kde mu poté naservírujeme, aby sdílel Váš podnik mezi své přátele a udělal Vám tak reklamu. Na samotném portále je poté vidět i banner s Vaší reklamou (Vaše nebo Vašeho partnera, který Vám za ni bude platit), nějaký doprovodný text či další informace. Hosté dostanou internet zadarmo výměnou za sdílení Vašeho podniku mezi své přátele. Dozví se tak o Vás více potencionálních zákazníků, kteří pak u Vás následně mohou utratit další peníze. Další sociální sítě a možnosti dále přidáváme.

Zajímavá je služba i pro obce, kde se poskytuje volná WiFi síť na úřadě nebo v rámci FREE WiFI v obci. Rezidenti poté mohou sledovat nové informace z obce přímo na WiFi portále, kde se může zobrazit i reklama na místního řemeslníka či firmu.

SmartWiFi Vám také může vydělat peníze i tím, že umístíte na svůj SmartWiFi portál reklamu na někoho jiného, tedy domluvíte se např. nějakou firmou, že umístíte jejich banner na svůj portál.

BONUS k nové instalaci profesionální WiFi sítě Aruba > roční licence SmartWiFi zdarma.

Sci-Fi, budoucnost, nebo současnost?

Zajímavou ale hodně okrajovou možností je využít WiFi k navigaci v rámci budovy a získávat tak cenné informace o zákaznících. Představte si třeba, že máte v mobilu aplikaci nějakého vašeho oblíbeného obchodního centra. Když do obchodního centra vstoupíte, přijde Vám na mobil notifikace, že tenhle obchod má tu a tu akci, nebo třeba nějaké bezpečnostní informaci. Technologie je dnes už tak daleko, že pomocí WiFi a Bluetooth dokážete zaměřit dané zařízení (např. telefon) s přesností na metr uvnitř budovy. Budete tak např. vědět, že daný zákazník strávil v daném obchodě, u tohoto konkrétního regálu s oblečením delší čas a asi ho něco zaujalo. Při příští návštěvě obchodního centra tak může vyskočit danému uživateli (vázáno na zařízení) již cílená reklama přímo pro něj na konkrétní zboží.  Zákazník se také může nechat navigovat k danému obchodu, který si ve vaší aplikaci zvolí, nicméně navigace ho může vézt ještě kolem jiného obchodu, který si u vás zaplatil za reklamu.

A co když Vám řeknu, že se ani nemusíte připojovat k WiFi nebo nemusíte mít ani aplikace zmíněného obchodního centra? Není to už trochu Sci-Fi? Není a je toho mnohem a mnohem více.

Tento koncept použití WiFi umí třeba technologie a služba MERIDIAN od Aruba Networks /HPE.

Jaká cesta je ta správná?

Zde není jednoznačná odpověď a rozhodnout se musíte sami dle toho, jaký je Váš business model. Co Vám však mohu doporučit, napište nám a my Vám ochotně a nezávazně poradíme.

Chci nezávaznou nabídku

Smart One s.r.o.

Na Poříčí 1041/12, 110 00 Praha 1
IČ: 01878565, DIČ: CZ01878565

Datová schránka: r95wsey

Po-Pá (09 – 17)
info@smart1.cz
+420 270 003 220

HELPDESK (reakční doba smluvně)
helpdesk@smart1.cz
+420 270 003 222